با پیدایش آفتها نعمتها تیره و تار می گردد
با پیدایش آفتها نعمتها تیره و تار می گردد

با پیدایش آفتها نعمتها تیره و تار می گردد

بِعَوَارِضِ اَلْآفَاتِ تَتَکَدَّرُ اَلنِّعَمُ

حدیث : 4252 • صفحه : 300    دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • بـِ : با ، به وسیله
  • عوارض : جمعِ “عارضه” ، به معنای پیشامدها ، رخدادها ، پیامدها
  • الآفات : جمعِ “آفه” ، به معنای آفت‌ها ، بلاها ، آسیب‌ها
  • تتکدّرُ : کَدِر می‌شود ، تیره و مکدر می‌گردد
  • النِّعم : جمعِ “نعمت”، به معنای نعمت‌ها ، الطاف الهی

  1. اهمیت و آسیب‌پذیری نعمت‌ها : در وهله اول ، حدیث بر وجود نعمت‌ها تأکید می‌کند . این نعمت‌ها می‌تواند شامل هر آنچه باشد که زندگی انسان را تسهیل ، تزیین و معنا می‌بخشد ؛ از سلامت جسم و روان ، امنیت ، آرامش ، دارایی ، دانش ، خانواده و دوستان گرفته تا فرصت‌های معنوی و الطاف الهی . اما نکته کلیدی در اینجاست که این نعمت‌ های بسیار ارزشمند ، این‌طور نیست که همیشه باقی بمانند و هیچ آسیبی نبینند . آن‌ها می‌توانند از بین بروند یا کیفیتشان کاهش یابد .
  2. نقش “آفات” و “عوارض” : کلمه “آفات” به معنای آسیب‌ها ، بلاها ، و هر آنچه که ماهیت تباه‌کننده دارد ، به کار رفته است . این “آفات” می‌توانند درونی ( مانند غفلت ، کبر ، حسد و … ) و یا بیرونی ( مانند حوادث طبیعی ، بیماری‌ها ، دشمنی‌ها و … ) باشند . نکته ظریف در به‌کارگیری کلمه ی “عوارض” است که به معنای “پیشامدها” یا “پیامدها”ی این آفات است . یعنی حتی حضور آفات نیز به طور مستقیم شاید نعمت را زائل نکند ، بلکه پیامدها و اثرات تدریجی آن‌هاست که به تدریج نعمت را از حالت شفافیت و خلوص خارج کرده و به سمت کدورت و ناخالصی سوق می‌دهد .
  3. کدورت نعمت ، نه لزوماً زوال آن : “تتکدّر” به معنای مکدر شدن و تیره گشتن است . این تعبیر ، نشان‌دهنده یک فرآیند تدریجی است ، نه لزوماً نابودی کامل . به این معنی که ممکن است نعمت همچنان وجود داشته باشد ، اما کیفیت آن از دست برود یا بهره‌برداری از آن دچار مشکل شود .
 

در نهایت ، این حدیث شریف دعوتی است به تأمل ، هوشیاری و مسئولیت‌پذیری در قبال الطاف الهی و درک عمیق آن ، می‌تواند بصیرت لازم را برای مدیریت صحیح زندگی و بهره‌مندی حداکثری از نعمت‌ها ، با وجود چالش‌ها و آفات احتمالی ، فراهم آورد .


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات