کورترین مردم کسی است که نسبت به دوستى و محبّت و فضیلت ما نابینا گشته و دشمنى با ما را آشکار کرده بى آنکه جرم و گناهى از ما به او رسیده باشد
کورترین مردم کسی است که نسبت به دوستى و محبّت و فضیلت ما نابینا گشته و دشمنى با ما را آشکار کرده بى آنکه جرم و گناهى از ما به او رسیده باشد

کورترین مردم کسی است که نسبت به دوستى و محبّت و فضیلت ما نابینا گشته و دشمنى با ما را آشکار کرده بى آنکه جرم و گناهى از ما به او رسیده باشد

أَشَدُّ اَلنَّاسِ عَمًى مَنْ عَمِیَ عَنْ حُبِّنَا وَ فَضْلِنَا وَ نَاصَبَنَا اَلْعَدَاوَةَ بِلاَ ذَنْبٍ سَبَقَ مِنَّا إِلَیْهِ إِلاَّ أَنَّا دَعَوْنَاهُ إِلَى اَلْحَقِّ وَ دَعَاهُ سِوَانَا إِلَى اَلْفِتْنَةِ وَ اَلدُّنْیَا فَأَثَرَهَا وَ نَصَبَ اَلْعَدَاوَةَ لَنَا

حدیث : 3296 • صفحه : 212   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • أَشَدُّ : سخت‌ترین ، شدیدترین
  • اَلنَّاسِ : مردم
  • عَمًى : کوری ، کور بودن
  • مَنْ : کسی که
  • عَمِیَ : کور شد ، کور گشت
  • عَنْ : از ، نسبت به
  • حُبِّنَا : محبّت ما ، دوستی ما
  • وَ فَضْلِنَا : و برتری ما ، و فضیلت ما
  • وَ نَاصَبَنَا : و دشمنی ورزید با ما ، و با ما دشمنی کرد
  • اَلْعَدَاوَهَ : دشمنی
  • بِلاَ ذَنْبٍ : بدون گناه
  • سَبَقَ : پیشی گرفته باشد ، قبلی
  • مِنَّا : از ما
  • إِلَیْهِ : به سوی او ، نسبت به او
  • إِلاَّ : مگر اینکه ، جز اینکه
  • أَنَّا : ما
  • دَعَوْنَاهُ : او را دعوت کردیم
  • إِلَى : به سوی
  • اَلْحَقِّ : حق ، حقیقت
  • وَ دَعَاهُ : و او را دعوت کرد
  • سِوَانَا : غیر از ما ، جز ما
  • إِلَى : به سوی
  • اَلْفِتْنَهِ : فتنه ، آشوب
  • وَ اَلدُّنْیَا : و دنیا
  • فَأَثَرَهَا : پس آن (دنیا و فتنه) را برگزید ، پس آن را ترجیح داد
  • وَ نَصَبَ : و برپا کرد ، و ایجاد کرد
  • اَلْعَدَاوَهَ : دشمنی
  • لَنَا : برای ما ، با ما

این کلام نورانی ، یکی از عمیق‌ترین سطوح گمراهی و کوری معنوی را بیان می‌کند . منظور از “کورترین مردم” نابینایی ظاهری نیست ، بلکه نابینایی دل و بصیرت درونی است . کسی که از شناخت حقیقت و فضیلت اولیاء الهی (که در اینجا به “ما” تعبیر شده است) رویگردان می‌شود و با وجود اینکه دعوت به حق از سوی آنان بوده است ، راه دشمنی را در پیش می‌گیرد ، در واقع دچار شدیدترین نوع کوری شده است .

کورترین مردم کسی است که نسبت به دوستى و محبّت و فضیلت ما نابینا گشته و دشمنى با ما را آشکار کرده بى آنکه جرم و گناهى از ما به او رسیده باشد ، جز آنکه ما او را به سوى حق دعوت کرده و دیگران او را به سوى فتنه و دنیا خوانده‌اند ، و اینان دنیا را برگزیده و پرچم دشمنى ما را برافراشته‌اند

این حدیث به ما می‌آموزد که معیار اصلی بصیرت ، تشخیص حق از باطل و پذیرش ولایت الهی است . کسی که این بصیرت را از دست بدهد و در برابر حق و اهل حق ایستادگی کند ، در واقع خودش را به تاریک‌ترین نقطه کوری معنوی رسانده است .


دیدگاه‌ها (۱)

شبکه اجتماعی ویترین

۱۹ آذر ۰۴ ، ۰۳:۵۴
سلام
ایام به کام
از جنابعالی دعوت می کنم احادیثی که در وبلاگ درج می‌کنید را در شبکه اجتماعی ویترین هم منتشر کنید

دانلود از بازار
https://cafebazaar.ir/app/ir.vitrin.app


اکنون نام کاربریتان ازاد است
موفق باشید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات