غرورِ ناشی از ثروتمندى و توانگرى ، سرکشى و سرمستى به بار می آورد
غرورِ ناشی از ثروتمندى و توانگرى ، سرکشى و سرمستى به بار می آورد

غرورِ ناشی از ثروتمندى و توانگرى ، سرکشى و سرمستى به بار می آورد

غُرُورُ الْغِنَى یُوجِبُ الْأَشَرَ

حدیث : 6399 • صفحه : 472   |   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • غُرُورُ : فریب ، غرور ، خودبینی ، خودپسندی (که از یک نعمت یا توانایی ناشی می‌شود)
  • الغِنَى : توانگری ، ثروت ، بی‌نیازی
  • یُوجِبُ : واجب می‌کند ، سبب می‌شود ، به بار می‌آورد ، نتیجه می‌دهد
  • الأَشَرَ : سرمستی ، سرکشی ، غرور و بی‌قیدی ناشی از خوشی یا ثروت

این حدیث کوتاه اما پرمحتوا ، یک حقیقت عمیق روانشناختی و اجتماعی را بیان می‌کند :

  1. فریبندگی ثروت : ثروت و توانگری ، گر چه نعمتی بزرگ است ، اما می‌تواند فریبنده باشد . انسان ممکن است به واسطه ثروتش احساس قدرت ، بی‌نیازی مطلق ، و حتی برتری بر دیگران پیدا کند . این احساس ، اگر با خودشناسی و تقوا همراه نباشد ، می‌تواند او را از واقعیت دور کند .
  2. ریشه “أَشَر” در ثروت : این حالتِ سرکشی و غرور ، اغلب ریشه در نعمت‌های دنیوی ، خصوصاً ثروت و توانگری دارد . وقتی انسان احساس می‌کند که همه چیز دارد و هیچ نیازی ندارد ، ممکن است دچار این حالت شود که دیگر به کسی یا چیزی اهمیت ندهد ، از حدود الهی یا انسانی خارج شود ، و در رفتار و گفتارش نوعی بی‌قیدی و استکبار دیده شود .
  3. رابطه علت و معلولی : حدیث به روشنی یک رابطه علت و معلولی را بیان می‌کند : “ثروت” ( به طور خاص ، فریبندگی و استفاده نادرست از آن ) علت است و “سرمستی و سرکشی” معلول آن . به عبارت دیگر ، اگر کسی ثروتمند شد و به جای شکرگزاری و استفاده صحیح از آن ، دچار غرور و خودبینی شد ، نتیجه‌اش این خواهد بود که رفتارش از روی بی‌قیدی و سرکشی خواهد بود .
 

در واقع ، این حدیث به ما می‌آموزد که حتی در اوج نعمت هم باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم که خوشی و توانگری ، ما را از مسیر اعتدال و بندگی خارج کند .


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات