گریه خصلتِ مُشفقین است
گریه خصلتِ مُشفقین است

گریه خصلتِ مُشفقین است

اَلْبُکَاءُ سَجِیَّةُ اَلْمُشْفِقِینَ

حدیث : 669 • صفحه : 42   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • اَلْبُکَاءُ : گریه ، گریستن
  • سَجِیَّهُ : سرشت ، خصلت ، طبیعت
  • اَلْمُشْفِقِینَ : بیمناکان ، دلسوزان (کسانی که از فرجام خود یا دیگران بیمناک و نگرانند یا بسیار دلسوز هستند)

گریه از خوف خدا ؛ نمادِ بصیرت و شفقت در سیره اولیاء

حدیث شریف «اَلْبُکَاءُ سَجِیَّهُ اَلْمُشْفِقِینَ» بیانگر یک حقیقت عمیق روان‌شناختی و عرفانی است که ریشه در معرفت و سطح بالای آگاهی دارد . این روایت ، گریه از خوف خدا را خصلت درونی کسانی معرفی می‌کند که به مقام «اشفاق» رسیده‌اند .

تفسیر «المُشْفِقِینَ» ( بیمناکان / دلسوزان ) :

واژه «اشفاق» که از ریشه «مُشفقین» است ، معنایی فراتر از صرفِ ترس یا ترحم را در بر دارد . مُشفق کسی است که به دلیل عمق بصیرت و آگاهی‌اش ، هم از عواقب و فرجام کار خویش بیمناک است (ترس از تقصیر و کوتاهی در ادای وظیفه) ، و هم نسبت به حال دیگران و سرنوشت جامعه ، دغدغه‌مند و دلسوز .

  1. اشفاق معنوی ( بیم الهی ) : در ساحت معنوی ، «مشفقین» کسانی هستند که پیوسته مراقب اعمال و نیات خود بوده و از مقام پروردگار و حسابرسی روز جزا بیم دارند . این بیم ، نه ترس فلج‌کننده ، بلکه عامل حرکت و بیداری است .
  2. اشفاق اجتماعی ( دلسوزی ) : در ساحت اجتماعی ، «مشفقین» افرادی هستند که رقت قلب داشته و نسبت به دردها ، رنج‌ها و گمراهی‌های دیگران بی‌تفاوت نیستند .
پیوند گریه با سرشت بیمناکان :

بنابراین، «گریه» که در این حدیث به عنوان «سجیه» (طبیعت) مشفقین معرفی شده ، تجلی بیرونی این حالت درونی عمیق است :

  • گریه از سر ندامت و خشیت : هنگامی که شخص مشفق به عظمت خالق و کوتاهی خود در برابر او می‌اندیشد ، این تأمل به صورت اشکِ خشیت و ندامت نمایان می‌شود . این اشک ، نشانه حیات قلب و دوری از قساوت است .
  • گریه از سر دلسوزی و شفقت : وقتی مشفقین ، شاهد ظلم ، جهل ، یا فقر معنوی و مادی دیگران هستند ، اندوه عمیق آنان برانگیخته می‌شود .اشک ریختن در این مقام ، نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و درد مشترک انسانی است .
  • اشک شوق و معرفت : گاهی این گریه ناشی از کشف حقایق ، درک زیبایی‌های آفرینش ، یا شوق وصال معنوی است .
 
در نتیجه :

گریه مشفقین ، سندی است بر عمق درک و شدت احساس مسئولیت آنان در قبال هستی ، و معیار سنجش سلامت روح از بیماری غفلت و خودبینی . این خصلت ، سرچشمه مهر ، هدایت و تلاش برای اصلاح است .


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات