زِینَةُ اَلْبَوَاطِنِ أَجْمَلُ مِنْ زِینَةِ اَلظَّوَاهِرِ
حدیث : 5503 • صفحه : 393 دانلود تصویر | دانلود پی ان جی
ترجمه کلمه به کلمه :
- زِینَهُ : زینت ، آراستگی ، زیبایی
- اَلْبَوَاطِنِ : باطنها ، درونها
- أَجْمَلُ : زیباتر ، نیکوتر
- مِنْ : از
- زِینَهِ : زینت ، آراستگی ، زیبایی
- اَلظَّوَاهِرِ : ظاهرها ، نمودهای بیرونی ، ظواهر
برتری زینت باطن بر آراستگی ظاهر در فرهنگ اسلامی
این حدیث شریف ، یک معیار سنجش عمیق و پایدار برای ارزشگذاری انسان ارائه میدهد . پیام اصلی این روایت ، تأکید بر اصالت و ماندگاری باطن در مقابل فانی بودن و سطحی بودن ظاهر است .
زینت باطن (اَلْبَوَاطِنِ) :
مراد از «زینت باطن» ، مجموعه خصلتها ، صفات نیکو و سجایای اخلاقی است که روح و قلب انسان را مزیّن میسازد . این زینت شامل عواملی چون ایمان راسخ ، صداقت ، حیا ، تواضع ، عدالتورزی ، اخلاص در عمل و محبت به خلق است . زیبایی باطنی ، جوهری لایزال است که با گذشت زمان نه تنها کهنه نمیشود ، بلکه هر روز جلوهای والاتر مییابد و عامل رستگاری دنیوی و اُخروی است . این آراستگی ، مبنای اصلی تعاملات انسانی و سبب جلب احترام عمیق و پایدار دیگران است .
زینت ظاهر (اَلظَّوَاهِرِ) :
«زینت ظاهر» در درجه اول به آراستگیهای فیزیکی ، پوشش ، ثروت و مقام دنیوی اشاره دارد . این نوع آراستگی اگرچه در جای خود مطلوب و مورد تأیید شرع است ، اما ارزش ذاتی و نهایی محسوب نمیشود . زیبایی ظاهری متأثر از گذر ایام ، تغییر شرایط و محدودیتهای مادی است و ناپایدار است . تمرکز صرف بر آن ، انسان را از پرداختن به کمالات روحی و اخلاقی باز میدارد .
نتیجهگیری و اهمیت اخلاقی :
مقایسه انجام شده در حدیث ، زیباتر بودنِ زینت باطن را به صراحت بیان میکند . این مقایسه صرفاً یک ترجیح نیست ، بلکه یک دستورالعمل اخلاقی است که مسیر سعادت انسان را مشخص میسازد . اسلام به انسان میآموزد که سرمایه اصلی او نه در لباس فاخر یا چهره زیبا ، بلکه در ملکات فاضله و قلب سلیم نهفته ، و زینتِ باطن است که در نهایت ، اعمال انسان را ارزشمند میسازد و کمال حقیقی و جاودانگی را برای او به ارمغان میآورد .

دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.