آراستگی درون‌ ، از آراستگی ظاهر زیباتر است
آراستگی درون‌ ، از آراستگی ظاهر زیباتر است

آراستگی درون‌ ، از آراستگی ظاهر زیباتر است

زِینَةُ اَلْبَوَاطِنِ أَجْمَلُ مِنْ زِینَةِ اَلظَّوَاهِرِ

حدیث : 5503 • صفحه : 393   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • زِینَهُ : زینت ، آراستگی ، زیبایی
  • اَلْبَوَاطِنِ : باطن‌ها ، درون‌ها
  • أَجْمَلُ : زیباتر ، نیکوتر
  • مِنْ : از
  • زِینَهِ : زینت ، آراستگی ، زیبایی
  • اَلظَّوَاهِرِ : ظاهرها ، نمودهای بیرونی ، ظواهر

برتری زینت باطن بر آراستگی ظاهر در فرهنگ اسلامی

این حدیث شریف ، یک معیار سنجش عمیق و پایدار برای ارزش‌گذاری انسان ارائه می‌دهد . پیام اصلی این روایت ، تأکید بر اصالت و ماندگاری باطن در مقابل فانی بودن و سطحی بودن ظاهر است .

زینت باطن (اَلْبَوَاطِنِ) :

مراد از «زینت باطن» ، مجموعه خصلت‌ها ، صفات نیکو و سجایای اخلاقی است که روح و قلب انسان را مزیّن می‌سازد . این زینت شامل عواملی چون ایمان راسخ ، صداقت ، حیا ، تواضع ، عدالت‌ورزی ، اخلاص در عمل و محبت به خلق است . زیبایی باطنی ، جوهری لایزال است که با گذشت زمان نه تنها کهنه نمی‌شود ، بلکه هر روز جلوه‌ای والاتر می‌یابد و عامل رستگاری دنیوی و اُخروی است . این آراستگی ، مبنای اصلی تعاملات انسانی و سبب جلب احترام عمیق و پایدار دیگران است .

زینت ظاهر (اَلظَّوَاهِرِ) :

«زینت ظاهر» در درجه اول به آراستگی‌های فیزیکی ، پوشش ، ثروت و مقام دنیوی اشاره دارد . این نوع آراستگی اگرچه در جای خود مطلوب و مورد تأیید شرع است ، اما ارزش ذاتی و نهایی محسوب نمی‌شود . زیبایی ظاهری متأثر از گذر ایام ، تغییر شرایط و محدودیت‌های مادی است و ناپایدار است . تمرکز صرف بر آن ، انسان را از پرداختن به کمالات روحی و اخلاقی باز می‌دارد .

 
نتیجه‌گیری و اهمیت اخلاقی :

مقایسه انجام شده در حدیث ، زیباتر بودنِ زینت باطن را به صراحت بیان می‌کند . این مقایسه صرفاً یک ترجیح نیست ، بلکه یک دستورالعمل اخلاقی است که مسیر سعادت انسان را مشخص می‌سازد . اسلام به انسان می‌آموزد که سرمایه اصلی او نه در لباس فاخر یا چهره زیبا ، بلکه در ملکات فاضله و قلب سلیم نهفته ، و زینتِ باطن است که در نهایت ، اعمال انسان را ارزشمند می‌سازد و کمال حقیقی و جاودانگی را برای او به ارمغان می‌آورد .


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات