سرمستى ، نعمت را برباید و عقوبت و عذاب به بار آورد
سرمستى ، نعمت را برباید و عقوبت و عذاب به بار آورد

سرمستى ، نعمت را برباید و عقوبت و عذاب به بار آورد

اَلْبَطَرُ یَسْلُبُ اَلنِّعْمَةَ وَ یَجْلِبُ اَلنِّقْمَةَ

حدیث : 2216 • صفحه : 129   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • اَلْبَطَرُ : سرمستی ، ناس‍پاسی
  • یَسْلُبُ : سلب می‌کند ، می‌رباید
  • اَلنِّعْمَهَ : نعمت را
  • وَ یَجْلِبُ : و جلب می‌کند ، و می‌آورد
  • اَلنِّقْمَهَ : کیفر، انتقام ، ناخوشایندی

این حدیث حکیمانه به یکی از عمیق‌ترین اصولِ اخلاقی و اجتماعی در برخورد با مواهب الهی اشاره دارد . این عبارت کوتاه ، یک قاعده‌ی علت و معلولی را بیان می‌کند که پیامدهای سوء استفاده و ناسپاسی از نعمت‌ها را به روشنی ترسیم می‌نماید .

مفهوم « بَطَر »

واژه‌ی «البَطَر» صرفاً به معنای شادی و خوشحالی نیست ، بلکه حالتی از سرمستی ، غرور ، و طغیانگری است که به دنبال فراوانی نعمت و رفاه حاصل می‌شود . “بطر” عبارت است از ناسپاسی در برابر دهنده نعمت (خداوند) ، غفلت از منشأ روزی ، و خودبزرگ‌بینی که فرد را وادار به اسراف ، تبذیر ، و تحقیر دیگران می‌کند . فرد بَطِر ، نعمت را به جای وسیله‌ای برای قرب الهی و خدمت به خلق ، به ابزاری برای فخرفروشی و تکبر تبدیل می‌کند .

پیامدهای دوگانه «بطر»

حدیث شریف دو نتیجه‌ی قطعی و پیاپی را برای این رذیله اخلاقی برمی‌شمرد :

۱. سلب نعمت ( یَسْلُبُ اَلنِّعْمَهَ ) :

نخستین پیامد ناسپاسی ، زوال و نابودی خود نعمت است . نعمت‌ها همگی مشروط به شکر و قدردانی هستند . هنگامی که فرد در اوج توانمندی یا رفاه ، مغرور شده و از وظایف اخلاقی و دینی خود غافل می‌شود ، شرایط حفظ آن نعمت را از بین می‌برد . این سلب ممکن است به شکل‌های مادی (از دست دادن مال ، مقام یا سلامتی) یا معنوی (گرفتن برکت و آرامش از زندگی) رخ دهد . در واقع ، خودخواهی و بی‌مبالاتی ناشی از «بطر» ، زمینه‌های بقای نعمت را تضعیف می‌کند .

۲. جلب نقمت ( وَ یَجْلِبُ اَلنِّقْمَهَ ) :

پیامد دوم ، از دست دادن نعمت فراتر می‌رود و ورود به وادی کیفر و عذاب است . «النِّقمَه» به معنای ناخوشایندی ، انتقام و مجازات است . کسی که نعمت را کفران کند ، نه تنها آن را از دست می‌دهد ، بلکه خشم و غضب الهی یا ناگواری‌های دنیوی را به خود جلب می‌کند . این امر نشان می‌دهد که سرمستی و غرور در برابر نعمت ، صرفاً یک اشتباه فردی نیست ، بلکه یک انحراف بزرگ است که نظام اخلاقی عالم را خدشه‌دار کرده و مستحق مجازات است .

 

در نتیجه :

این حدیث یک اصل کلیدی را در زندگی مؤمنانه آموزش می‌دهد : رمز جاودانگی و افزایش نعمت ، تواضع و شکرگزاری (شُکرُ النِّعمَه) است ، در حالی که مسیر انحطاط و هلاکت ، غرور و سرمستی (البَطَر) می‌باشد . حفظ نعمت‌ها نه با زرنگی یا قدرت فردی ، بلکه با اعتراف قلبی و عملی به منشأ آن و استفاده صحیح از آن در مسیر رضای الهی محقق می‌گردد .


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات