بیناترینِ مردم کسی است که عیب‌های خویش را ببیند و از گناهان خود دست بردارد
بیناترینِ مردم کسی است که عیب‌های خویش را ببیند و از گناهان خود دست بردارد

بیناترینِ مردم کسی است که عیب‌های خویش را ببیند و از گناهان خود دست بردارد

أَبْصَرُ اَلنَّاسِ مَنْ أَبْصَرَ عُیُوبَهُ وَ أَقْلَعَ عَنْ ذُنُوبِهِ

حدیث : 3061 • صفحه : 197   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه

  • أَبْصَرُ : بیناترین ، بصیرترین
  • اَلنَّاسِ : مردم
  • مَنْ : کسی که
  • أَبْصَرَ : ببیند ، به بصیرت دریابد
  • عُیُوبَهُ : عیب‌های خود را
  • وَ أَقْلَعَ : و دست بردارد ، و بازایستد
  • عَنْ : از
  • ذُنُوبِهِ : گناهان خود را ، گناهانش

این حدیث گوهربار ، معیار حقیقی بینش و دانایی را نه در مشاهده و نقد دیگران ، که در خودشناسی و عمل معرفی می‌کند . این کلام نورانی با بیانی عمیق و ساختاری متقن ، دو مرحله اساسی برای رسیدن به کمال اخلاقی و معنوی را ترسیم می‌نماید .

  1. مرحله اول : شناخت عیوب ( أَبْصَرَ عُیُوبَهُ )
    • خودآگاهی : در این مرحله ، انسان به بینش و بصیرتی می‌رسد که بتواند بدون تعصب و خودفریبی ، نقص‌ها ، کاستی‌ها و لغزش‌های اخلاقی خود را با دقتی ژرف ببیند و بشناسد . این نگاه ، نگاهی درونی و انتقادی است که نقطه آغاز هرگونه تحول مثبت به شمار می‌رود .
    • تفاوت بینش حقیقی و بینش دروغین : حدیث به روشنی اعلام می‌دارد که بینش واقعی ، معطوف به «خود» است ، نه «دیگران» . کسی که مدام در پی عیب‌جویی از دیگران است اما از عیوب گسترده خود غافل است ، در حقیقت از کوری باطنی رنج می‌برد .
  2. مرحله دوم : توبه عملی ( أَقْلَعَ عَنْ ذُنُوبِهِ )
    • گذار از علم به عمل : این بخش از حدیث ، بر ضرورت تبدیل آگاهی به اقدام تأکید می‌کند . تنها شناخت عیوب کافی نیست ؛ بلکه باید اراده‌ای قوی برای «قَلع» و ریشه‌کن کردن گناهان از وجود خویش به کار بست . فعل «أَقْلَعَ» که به معنای کندن و جدا کردن است ، بر شدت و قاطعیت این اراده دلالت دارد .
    • تغییر رفتار : این مرحله ، همان «توبه حقیقی» است که انسان را از حالت غفلت و اصرار بر گناه خارج ساخته و به سمت ترک گناه و جبران گذشته سوق می‌دهد .
 

در نتیجه :

این حدیث یک نقشه راه عملی برای تزکیه نفس ارائه می‌دهد . بصیرت و بینایی حقیقی ، ابزاری است که انسان را از تمرکز بر دنیای بیرون باز می‌دارد و به سمت اصلاح و بازسازی جهان درون هدایت می‌کند . تنها کسی که با شجاعت در آینه وجود خود می‌نگرد و سپس تصمیم به تغییر می‌گیرد ، شایسته عنوان “بیناترینِ مردم” است . این راه ، مسیر تحقق کمال و رستگاری فردی است .


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات