هرگاه خیانت‌ها آشکار شود ، برکات از میان بروند
هرگاه خیانت‌ها آشکار شود ، برکات از میان بروند

هرگاه خیانت‌ها آشکار شود ، برکات از میان بروند

إِذَا ظَهَرَتِ اَلْخِیَانَاتُ اِرْتَفَعَتِ اَلْبَرَکَاتُ

حدیث : 4030 • صفحه : 283   دانلود تصویر   |   دانلود پی ان جی

 

ترجمه کلمه به کلمه :

  • إِذَا : هرگاه ، وقتی که
  • ظَهَرَتِ : آشکار شد ، هویدا گشت
  • اَلْخِیَانَاتُ : خیانت‌ها ، پیمان‌شکنی‌ها (جمع خیانت)
  • اِرْتَفَعَتِ : برداشته شد ، بالا رفت ، زائل گشت
  • اَلْبَرَکَاتُ : برکت‌ها ، خیرات ، فزونی‌ها (جمع برکت)

این حدیث شریف یک اصل اساسی و حیاتی در نظام عِلّی و معلولی عالم هستی و به‌ویژه در حیات اجتماعی و اقتصادی بشر را تبیین می‌نماید . پیام اصلی این کلام کوتاه ، هشدار درباره‌ی پیوند گسست‌ناپذیر عمل اخلاقی فرد و جامعه با آثار و نتایج معیشتی و معنوی آن است .

ظَهَرَتِ اَلْخِیَانَاتُ :

منظور از خیانت ، تنها نقض عهد در معاملات نیست ؛ بلکه گستره‌ای وسیع از پیمان‌شکنی‌ها را در بر می‌گیرد . این مفهوم شامل خیانت در امانت ، خیانت در مسئولیت‌های اجتماعی و دولتی ، خیانت در روابط ، و حتی خیانت در تعهدات فکری و علمی است . «ظهور» نیز به معنای علنی شدن یا شیوع یافتن آن در سطح جامعه است ، به گونه‌ای که قبح آن از بین رفته و به یک امر رایج تبدیل شود .

اِرْتَفَعَتِ اَلْبَرَکَاتُ :

برکت نیز همان ، ثبات و افزایش خیر الهی است . این برکت در ابعاد مختلف زندگی متبلور می‌شود :

  • برکت در مال : یعنی مقدار کم کفایت کند و با زحمت کمتر،فایده بیشتری حاصل شود.
  • برکت در عمر : یعنی زمان محدود فرد صرف کارهای مفید و ماندگار شود .
  • برکت در خانواده و نسل : یعنی فرزندان صالح باشند و آرامش در محیط خانه حاکم باشد .

حدیث فوق بیان می‌کند که هرگاه جامعه از مدار صداقت ، امانت‌داری ، و وفای به عهد خارج شده و خیانت به عنوان یک رویه‌ی عادی جلوه‌گر شود ، خداوند متعال “برکت” را از آن جامعه سلب می‌کند . این سلب برکت لزوماً به معنای نابودی منابع نیست ، بلکه به مفهوم خنثی شدن اثردهی و منفعت‌زایی منابع موجود است .

ممکن است اموال فراوان باشد ، اما کفایت نکند ؛ یا کار زیاد باشد ، اما نتیجه‌ای مطلوب در پی نداشته باشد . بنابراین ، این حدیث ، یک دستورالعمل اخلاقی است که سعادت دنیوی و معنوی یک ملت را در گرو اصالت و حفظ امانت‌داری و دوری از هرگونه خیانت می‌داند .

 

در برخی از نسخه‌های غررالحکم و تفاسیر آن ، کلمه‌ی «اَلْخِیَانَاتُ» (خیانت‌ها) به صورت «اَلْجِنَایَاتُ» (جنایت‌ها) روایت شده ، مفسران در توضیح این واژه دو معنا را مطرح کرده‌اند :

  • الف) جنایت به معنای مطلق گناهان : در این حالت ، «جنایت» به هرگونه نافرمانی و تخلف از اوامر الهی اطلاق می‌شود و بیانگر آن است که هرگاه گناهان و اعمال ناشایست در یک جامعه شیوع یابد ، برکات از آنجا رخت برمی‌بندد .
  • ب) جنایت به معنای جرائم علیه دیگران : در این دیدگاه ، «جنایت» به معنای تعرض به حقوق ، مال و جان مردم است ، نظیر قتل ، ضرب و جرح و هر عملی که به دیگری آسیب برساند . بر اساس این قرائت ، هرگاه ظلم و تجاوز به حقوق مردم رواج یابد ، برکات الهی زایل می‌گردد .

در نتیجه :

چه این حدیث را با لفظ «خیانت» و چه با لفظ «جنایت» بخوانیم ، پیام محوری و اخلاقی آن ثابت است : امنیتِ معیشت و معنویت یک جامعه ، به شدت به سلامت اخلاقی آن وابسته است . گسترش فساد ، پیمان‌شکنی و تجاوز به حقوق دیگران ، همچون سمی مهلک ، ریشه‌های ثبات و فزونی خیر (برکت) را از بین می‌برد


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم

غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم به معنای : اندرزهای برتر و سخنانی همچون دُر ، کتابی است شامل گفته های گهربار امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، که به شیوه الفبایی چیدمان شده و شامل ۱۰۷۶۰ گفته می‌باشد .

عبدالواحد تمیمی آمِدی ، گرداورنده آن ، کتاب را در ۹۱ بخش (باب) فهرست بندی کرده‌است . آمدی غررالحکم و دررالکلم را به کمک کتاب‌های نهج البلاغه ، صد کلمه جاحط ، تحف العقول ابن شعبه حرانی و دستور معالم الحکم قاضی قضاعی ، به رشته تحریر درآورده است .

مطالب ارائه‌شده در این صفحه ، بر اساس جستجو ، پژوهش و درک نویسنده از احادیث و مفاهیم واژگان گردآوری شده‌ . برخی از این مطالب ممکن است با کمک ابزارهای هوش مصنوعی پردازش شده باشند . با این حال ، امکان خطا در برداشت ، تفسیر یا حتی انتخاب تصاویر مرتبط وجود دارد . بنابراین ، توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر به منابع معتبر و متخصصان حوزه مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب و نشر مجدد آن مجاز است

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمة المعصومین علیه السلام

آخرین احادیث
پر بیننده ترین احادیث
احادیث پر بحث
آخرین نظرات